Geachte redactie,
Van 1 tot en met 10 september zijn de zogenaamde ‘9 straatjes’ in onze mooie grachtengordel het toneel van een evenement dat geafficheerd wordt als kunstmanifestatie. Telefoongigant Vodafone sponsort ‘9straatjesROOD’ met enige tonnen en noemt het een kadootje voor de stad waar het bedrijf zich recentelijk gevestigd heeft.
Helaas is het een kadootje van het type waar voorheen slechts de lolsmurf patent op had; het geheel is namelijk kunst met een uiterst kleine ‘k’. Een gammele stoffen stadspoort met gaffertape (Christo-lite) op het Singel, een telefooncel met gedichten in de Runstraat, paraplu’s met, jawel, gedichten in de Huidenstraat: dit alles is absoluut geen kunst te noemen maar veeleer kul.
Ter illustratie een beschrijving uit de catalogus, komende van een potsenmaker die de Gasthuismolensteeg met rode plakband versierd heeft: “In een etalage (…) is een video-installatie te zien die het inhoudelijke gegeven dat zeven seconden voordat je een beslissing denkt te nemen je hersenen het besluit al hebben genomen, ervaarbaar maakt en vervolgens verbindt met de geschiedenis van de 9 straatjes, in de vorm van een roodbonte koe.”
Het zou mij een lief ding waard zijn als er vandaag nog een moesson uit zou breken die al deze nepartiesten met hun kulkunst de mij zo geliefde 9 Straatjes uitspoelt. Vodaphonies!
Met vriendelijke groet,
Michiel Eijsbouts
Buurtliefhebber
via www.herenlunch.nl
No comments:
Post a Comment